środa, 14 października 2015

Japonia ?





1 komentarz:

  1. www.mhk.katowice.pl


    Fenomen Japonii. Co jest tajemnicą ogólnoświatowej fascynacji krajem i kulturą tego wyspiarskiego narodu na krańcach wielkiego świata? Kraju, który dla reszty świata odkryty został dopiero w drugiej połowie XIX wieku... Kraju, który nie posiada żadnych bogactw naturalnych, a jego największym majątkiem są ludzie! Kraju kontrastów, gdzie ciągle żywe tradycje od stuleci żyją w absolutnej harmonii z najnowocześniejszymi wynalazkami techniki współczesności! Narodu, który stworzył kulturę na wyżynach doskonałości i ludzi, których potrzeba piękna i estetyki stworzyła sztukę zapierającą dech w piersiach!

    A co nas, Polaków, może łączyć z Japonią?! Dwa narody i dwa kraje oddalone od siebie tysiącami kilometrów? O odmiennej historii, tradycji, kulturze, mentalności? Wydawać by się mogło, że nic nie łączy tych odległych nacji, a wszystko dzieli! A jednak! Od pewnego czasu obserwujemy nasilające się ustronne fascynacje i wzmożoną potrzebę kontaktów. Polacy interesują się japońskimi sztukami walki i kodeksem wojownika, a Polki z uwagą studiują tajemnice pięknych kompozycji roślinnych ikebany, a w zaciszu własnej kuchni próbują rolować norimaki na sushi... W Japonii zaś coraz większe zainteresowanie budził komunistyczny kraj o tysiącletniej historii, w którym mieszkają najpiękniejsze dziewczęta na ziemi i nigdzie indziej nie znajdziesz lepszych żon! I to, co najważniejsze! W Polsce przecież urodził się prawdziwie japoński kompozytor Chopin! Twórca najbliższych duszy japońskiej mazurków, polek, walców i polonezów!

    No i tak z latami coraz więcej mamy prawdziwych samurajów w kraju nad Wisłą, natomiast szkoły muzyczne w Japonii kształcą najliczniejszą grupę wirtuozów fortepianu!

    Prezentowana w Muzeum Historii Katowic podwójna wystawa malarstwa znakomitych artystów młodego pokolenia: Urszuli Tekieli (absolwentki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie) oraz Masakazu Miyanaga (wykształconego w Japonii malarza, od wielu lat mieszkającego i tworzącego w Polsce) ma na celu ukazanie wzajemnych fascynacji i inspiracji czerpanych z bogactwa sztuki całego świata. To, co w postmodernistycznej epoce jest cechą charakterystyczną w kreacji hybrydycznych dzieł zespalających harmonijnie elementy formalne i tematyczne w jednorodną estetycznie całość, możecie Państwo zaobserwować w prezentowanych pracach: Japończyka malującego w niezwykle trudnej technice włoskiej tempery kompozycje z zastosowaniem symboliki chińskiego zodiaku, wzbogaconych łacińskimi sentencjami na modłę orientalnych cytatów z chińskiej poezji w treści obrazu oraz polskiej malarki zafascynowanej kubizującą formą Tamary Łempickiej, której idealizujące, bezosobowe portrety pięknych kobiet, jak japońskie IJIN, zawieszone są w umownej przestrzeni i udekorowane przedmiotami rodem z muzealnych kolekcji Feliksa Manggha Jasieńskiego! Ich cechą wspólną jest dekoracyjność, estetyzm oraz nawiązanie do japońskich kryteriów piękna z epoki Ogaty Korina oraz szkoły RINPA.

    kurator wystawy
    Urszula Imamura
    emerytowany kustosz Muzeum Narodowego w Krakowie

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.